De impact van AI

De impact van AI

Het zal je niet ontgaan zijn dat de ontwikkeling van AI ontzettend hard gaat. Zeker in ons vakgebied, software ontwikkeling, zitten we in een stroomversnelling; regelmatig verschijnen er nieuwe tools die het leven van developers makkelijker zouden moeten maken.

Door Barry

In deze blog leggen we uit hoe we hier bij Fruitcake mee om gaan, en wat voor impact dat heeft op onze klanten en de software die we voor hen ontwikkelen. 

Tools en diensten 

Bij Fruitcake werken we volgens de ISO 27001 standaard. Voordat we tools bedrijfsbreed inzetten onderzoeken we of ze voldoen aan onze eisen op het gebied van bijvoorbeeld dataveiligheid en betrouwbaarheid. 

We hebben momenteel (november 2025) 3 partijen die we betrouwbaar genoeg achten:

We zullen hieronder toelichten hoe deze tools gebruikt worden.

 

Toepassingen

Chat voor vragen / probleemoplossing 

LLMs als ChatGPT en Claude zijn getraind op algemene kennis, maar beschikken ook over specifieke webdevelopment kennis, zoals het gebruik van frameworks (zoals Laravel). Dit betekent dat ze algemene vragen vaak snel kunnen beantwoorden. 

Code generatie 

Naast het beantwoorden van vragen, kunnen tools als Claude Code en Junie direct in onze ontwikkelgeving werken om code te analyseren en genereren. Dit gebeurt deels lokaal (door bijvoorbeeld te zoeken naar relevante code) en deels door de het LLM (taalmodel) in de cloud. Deze interactie zorgt er voor dat beperkte code heen en weer gestuurd wordt, en er relatief snel code gegenereerd kan worden die past bij het project. 

Deze code is uiteraard niet perfect, maar kan voor simpele taken (zoals het genereren van simpele formulieren, tabellen, grafieken) een goed uitgangspunt bieden. De door AI gegenereerde code wordt, net als code van andere ontwikkelaars, gereviewed en aangepast waar nodig. Dit kan in sommige gevallen veel tijd besparen, zeker bij wat simpelere, repetitieve taken. 

Documentatie 

De taalmodellen kunnen de code vaak goed begrijpen en omzetten naar documentatie, bijvoorbeeld voor een API. Hoe gestructureerder de code, hoe beter het resultaat. Met de goede prompt en met wat aanpassingen, kan er begrijpelijke taal uit komen. Naast API’s kan dit ook een uitgangspunt bieden voor documentatie voor gebruikers. 

API ontwikkeling 

We zetten niet alleen AI in om sneller te ontwikkelen, maar implementeren ook AI als tool voor onze klanten. We kunnen AI inzetten in verschillende gebieden, waarbij een chatbot de meest vanzelfsprekende is. Een AI chatbot kan een helpdesk ontlasten, of interacties uitvoeren. Een AI model kan getraind worden, maar kan tegenwoordig ook relatief simpel uitgebreid worden met "tools". Een chatbot heeft dan bijvoorbeeld niet direct kennis van alle producten, maar heeft wel een tool ter beschikking om een product op te zoeken, meer informatie te bekijken en een order hiervoor te plaatsen. 

Teamwork

Eating our own dog food

Naast dat we AI tools inzetten tijdens ons werk testen we ook intern met zulke AI chatbots. Dit doen we niet zomaar, we geloven dat je alleen goed kunt adviseren over iets wat je zelf begrijpt en gebruikt. Zo gebruiken we bijvoorbeeld een AI chatbot in ons eigen CRM voor HR taken zoals vragen over ons handboek en kunnen onze medewerkers zich ziek melden via een Slack chatbot.

Een ander goed voorbeeld is chatbot SAM die we recentelijk hebben geïntroduceerd in ons softwarepakket OMS4Business. SAM kan de klanten van OMS helpen bij bijvoorbeeld het starten van wegingen of het opzoeken van orders.

Kosten 

Belangrijke vragen voor onze klanten zijn natuurlijk "wat kost het" en "wat levert het op". Het antwoord is niet eenduidig. Een aantal van de tools die we inzetten werken met een abonnementsvorm, waarbij we iedere maand een vast bedrag betalen. Bij de meeste tools zijn de kosten echter gebaseerd op het gebruik. Dus hoe meer we het inzetten bij onze werkzaamheden, hoe hoger de kosten. We verwachten dat dit prijsmodel in de toekomst het beste stand zal houden.

Andersom kan echter, tot op zekere hoogte ook gelden; hoe meer AI we gebruiken, hoe meer werkelijke ontwikkeltijd we besparen. Natuurlijk hangt het sterk van de klant en het type werkzaamheden af hoeveel tijd we kunnen besparen, maar uit de afgelopen periode blijkt dat het resultaat duidelijk in het voordeel van de klant is. Hierdoor verwachten wij dat het in de toekomst voor agencies als Fruitcake nodig zal zijn de uurtarieven te verhogen, maar zullen die uren (nóg 😉) effectiever besteed worden. Voor onze klanten is het netto resultaat dus positief en kan er in korte tijd óók nog eens meer ontwikkeld worden!

 

Dataveiligheid en IP 

De tools waar we mee werken zijn bedoeld om mee te ontwikkelen. We sluiten ze dus ook aan op onze ontwikkelomgeving, die altijd dummy-data bevat en nooit klant- of persoonsgegevens. Daarmee heeft het AI model dus ook nooit toegang tot die gegevens. Bij het gebruik van chat-tools (zoals ChatGPT) worden ook geen persoonsgegevens gedeeld met het model. 

Naast persoonsgegevens willen we natuurlijk ook het IP van onszelf en onze klanten beschermen. Daarom zorgen we er voor dat de code die gelezen wordt door AI tools niet gebruikt mag worden voor training van deze AI tools. 

In sommige gevallen kan het juist wel wenselijk zijn om (persoons)gegevens te verwerken, denk aan een chatbot die we inbouwen in je software en daar de gegevens van klanten op moet kunnen halen. In dit geval zullen we goed vast moeten leggen hoe er met die gegevens wordt omgegaan. Dat doen we onder andere in de verwerkersovereenkomst. Ook onze vernieuwde Algemene Voorwaarden houden beter rekening met de opkomst van AI technieken.

 

AI neural network

Meer informatie

Benieuwd wat AI voor jouw project kan betekenen? Of wil je weten hoe we deze tools veilig en verantwoord inzetten? We sparren graag met je over de mogelijkheden, veiligheid en kosten!

Stuur een mail naar [email protected], bel +31413820285, of kom langs in Sint-Oedenrode.

Benieuwd hoe wij jouw business kunnen ondersteunen?

Neem contact op
Cut the
bullshit